zaterdag 7 mei 2011

Goedkoop mobiel Internet in het buitenland met een lokale prepaid-SIM met databundel

Goedkoop mobiel Internet in het buitenland met een lokale prepaid-SIM met databundel


Samenvatting: ga je naar Spanje, en wil je daar goedkoop mobiel Internet hebben, koop dan bij de Spaanse MediaMarkt een Spaanse Simyo-SIM voor 10 Euro, en stop die in je iPhone/Android-telefoon. Ik heb hiermee in een week tijd zo'n 2000 Euro bespaard.


Hoge kosten bij mobiel Internet in het buitenland

Als je met je iPhone/Android-toestel buiten Nederland bent, dan kan je natuurlijk daar gewoon je mobiele Internet via je Nederlandse provider (KPN, T-Mobile, Orange, Ben, Hi, Telfort) blijven gebruiken. Dat is makkelijk, maar het kost je wel zo'n 5 Euro per MB: dat zegt de SMS die ik van KPN krijg als ik in Spanje aankom.

Aangezien één webpagina al één MB kan zijn, betekent dat dat je factuur thuis makkelijk kan oplopen tot honderden Euro's. En dat is niet leuk, om het mild te zeggen.


Bespaar geld met een lokale SIM


Je kan veel geld besparen door in het buitenland een lokale prepaid-SIM met databundel te kopen. Ik heb dat gedaan in Spanje: ik heb een SIM van Simyo (www.simyo.es) gekocht. Voor 10 Euro kocht ik een prepaid ("prepago") Simyo-SIM inclusief 10 Euro bel/SMS/Internet-tegoed. Het Internet-gebruik kost via Simyo 0.03 Euro per MB (ofwel: 3 cent per MB). Via een lokale SIM Internetten is dus meer dan 100 keer zo goedkoop! Voor 10 Euro kon ik dus zo'n 333 MB gaan verbruiken. Prima deal!


Nodig: telefoon zonder SIM-lock


Aangezien je een SIM van een andere provider in je telefoon gaat stoppen, mag je telefoon geen SIM-lock hebben. Als je telefoon nog wel een SIM-lock heeft, maar je hebt te telefoon langer dan een jaar, dan kan je de unlock-code aanvragen bij je provider.


Simyo-SIM kopen


Het kopen van een prepaid-SIM in Spanje gaat helaas wat omslachtiger dan in Nederland.

Eerst ben ik naar de PhoneHouse gegaan. Na 40 minuten wachten vertelden ze me doodleuk dat ze geen Simyo verkochten (ondanks de aanbieding in hun folder).

Dus daarna naar de Spaanse MediaMarkt, en daar verkochten ze wel Simyo-SIMs. Om te die te kunnen kopen moest de MediaMarkt een paar formulieren invullen. De MediaMarkt had daarvoor mijn paspoortgegevens en een adres nodig. Aangezien mijn Nederlandse postcode werd geweigerd door het systeem, heb ik het adres opgegeven van een hotel waar ik verbleef. Daarmee kon ik de SIM kopen.


SIM in toestel


Ik heb daarna de SIM in mijn Android gestopt. Het toestel vraagt bij het opstarten om een PIN-code. Opgelet: dat is de PIN-code van je nieuwe kaart, niet je oude, eigen PIN-code. De PIN-code staat op het harde plastic kaartje waar de SIM in zat.


De APN stond al goed op gprs-service.com (gecontroleerd via Settings), dus ik kon gelijk Internetten. Natuurlijk werken Google Maps en Whatsapp ook goed.


Mijn Gmail klaagde dat hij niet kon inloggen. Als je klikt op die foutmelding, dan kan je je Gmail-wachtwoord opnieuw intypen. Daarna was alles goed. Misschien is dit een extra beveiliging van Gmail dat als de SIM-kaart wijzigt, dan ze opnieuw verificatie vragen.


Tethering


Tethering werkt ook goed; zowel een netbook als de iPad konden tetheren via de Android, en hadden dus ook Internet.


Tegoed opvragen


Om je Simyo-tegoed op te vragen, tik je "*1212#" en daarna <bellen> op je telefoon. Het tegoed verschijnt dan als een soort popup in beeld.

Je kunt ook 1212 bellen, maar dan krijg je een Spaanstalig menu/antwoord.


Het lijkt erop dat de tegoed-informatie periodiek (eens per etmaal?) wordt geupdate, dus je daadwerkelijke saldo kan lager zijn dan wat er gemeld wordt.


Tegoed opladen


Bij een tijdschriftenwinkel ("Open 365"?) heb ik mijn Simyo-tegoed opgeladen toen de 10 Euro verbruikt was: aan de kassa zeg je je mobiele nummer (begint met een 6, staat niet op de SIM, wel op de MediaMarkt-factuur) en het bedrag dat je wil storten (een veelvoud van 5 Euro). Daarna krijg je een SMS dat het tegoed verhoogd is. Dus je hoeft zelf niks in te typen op je telefoon. Da's handig.


Besparing


In week tijd heb ik in Spanje ongeveer 13 Euro Internet verbruikt. Dat is dus via het 0.03 Euro/MB-tarief, zo'n 400 MB. Als ik dat via mijn Nederlandse KPN-SIM had gedaan, dan had dat 2000 Euro gekost. Ik heb er nu 20 Euro voor betaald (twee stortingen van 10 Euro), dus een besparing van zo'n 2000 Euro.


Lokaal bellen


Met de Spaanse SIM kan je natuurlijk ook lokaal bellen voor lokaal tarief


Nadeel


Nadeel van deze methode is dat je niet bereikbaar bent op je eigen Nederlandse telefoonnumer. Ik ga dat de volgende keer oplossen door mijn Nederlandse SIM in een ander, oud toestel te gebruiken.

Echt mooi zou zijn een Android-toestel waarin twee SIMs gelijktijdig actief zijn: je Nederlandse SIM voor Nederlandse gesprekken, en je lokale SIM voor Internet (en lokale gesprekken).



Andere buitenlanden


Ik heb nog geen ervaring in andere 'buitenlanden'. Binnenkort ben ik in Frankrijk, dus dan ga ik daar op zoek naar een prepaid-SIM met Internet …

Of nog beter: ik ga nu kijken of ik via een website een Franse prepaid-SIM kan laten thuis bezorgen ...


Alvast even op simyo.fr gekeken, maar dat ziet er niet goed uit: "You can connect to Internet from your mobile phone simyo in France and costs 0.05 € / 10kb or € 5.12 / mo". Dus 5 Euro per MB?! Dat is even duur als Internetten met je Nederlandse SIM. In Frankrijk is Simyo dus geen oplossing. Verder zoeken dus.







18 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo
er zijn hier in spanje al telefoons te koop met twee sim plaatsen.
dus gewoon twee kaarten erin.
niet duur rond de tachtig euro

Anoniem zei

bedankt voor de info!!

Anoniem zei

In frankrijk wel mogelijk. Orange shop. Zelfde form als in spanje. En paspoort nodig gr

Anoniem zei

Croatie: een SIM kaart van VIP vipme internet. Per dag kost dit 10 KUN, ca 1,30 euro. Je krijgt dat 1 Gig per dag. Werkt als een speer snel netwerk

Anoniem zei

Aldi mobil prepaid in duitsland werkt perfect. 7,99 voor 5 gb aan data in 30 dgn. Ik verleng hem elk jaar. Dus mijn tegoed blijft staan. Goedkoper kan niet.

Anoniem zei

€ 5.12 / mo betekent € 5.12 per maand.

Anoniem zei

RE: Alditalk in Duitsland
30 dagen
of
6,99 voor 500MB
of
14,99 voor 5GB

Anoniem zei

Een Simyo-Sim blijkt nergens te koop in Alicante en omgeving(Spanje)zoals bij de Mediamarkt,warenhuizen of Phone House.Uiteindelijk geslaagd voor een Hitsmobile.es-Sim Prepago voor € 25 met 1 GB bonus in Guardamar.

Anoniem zei

Koop een Mifi zie www.mifiwinkel.nl dan heb je altijd internet op 5 apparaten. Werkt meestal fantastisch( Italie was moeilijk sim kaartje kopen) en het is een beveiligd netwerk

Anoniem zei

Bedankt vor de tip, ga ik zeker proberen

CarScreen zei

Als je in meer dan 1 land bent is het misschien handig een Europees kaartje te nemen, Ik heb een dongel en simkaart gehuurd bij www.mijnmifi.nl. Dat is 10 euro per dag voor 500 MB snel internet en daarna wordt je geknepen maar blijf je online. In Frankrijk en Spanje werkte het perfect voor mij en je hoeft niet op vakantie op zoek naar een simkaartje.

Bart zei

Hallo,
Mijn ervaring met prepaid Internet, uitsluitend voor gebruik van mijn Laptop, in Spanje is niet positief. Bij de Mediamarkt in Gerona verkoopt men geen prepaid in tegenstelling tot eerdere berichten. Uiteindelijk in het plaatselijke Internetcafé in Le Escala een Prepaid SIM van Orange gekocht, op advies van de verkoper. Kosten 35 Euro met inbegrip van 20 Euro tegoed. SIM geplaatst in mijn Huawei MiFi router maar helaas krijg ik van Orange niet meer dan een 2G verbinding. Movistar biedt wel 3G aan maar dat netwerk is voor mij verboden. Internetconnectie is via mijn router zo traag dat ik beter gebruik kan maken van het WiFi netwerk op de camping ondanks dat dit vaak overbelast is. Verder kan ik op geen enkele wijze mijn tegoed checken en heb ik geen inzicht in de prijs per MB. Heb na vijf dagen mijn pogingen gestaakt. Grtz Bart

Anoniem zei

Hallo, wij gaan eind sept 2013 naar menorca, wat is daar de beste optie voor mobiel internet op de smartfhone?
MM

Anoniem zei

Hey,

Bedankt voor de info. Ik ga naar Tenerife en ik zou er ook gebruik van willen maken. Ik heb wel een nano simkaart nodig, kan ik dan ook van simyo gebruiken met een prepaidkaart?
alabst bedankt

Anoniem zei

Je kan een dure mifi kopen/huren of je gebruikt je oude (android) toestel.
Stopt het kaartje erin en zet wifi thetering aan. Zelfde effect.

Grt

Jerry

H@ns zei

Voor 65 euro koop je bij Conrad.nl een Huawei e5220 mobile wifi hotspot. Deze is simlock vrij en je kunt er 10 laptops / tablets en of mobile telefoons via een beveiligde wifi verbinding van internet voorzien. Download snelheid van 21 Mb en upload van 2,1 Mb. Je moet dan wel in het land waar je bent een prepaid internet simkaart kopen en erin stoppen. Werkt met alle providers. Groet, H@ns.

Martin Geurden zei

In Portugal kan je bij de plaatselijke vodafone winkels een 3g prepay simkaart kopen voor 14, 99 € met 750 mb en 30 dagen geldig. Daarna opwaarderen 750 mb a 10 € grt. Martin

Anoniem zei

In december bij Aldi in Duitsland voor 12 Euro een SIM-pakket gekocht. Die moet je activeren (incl correct adres) op een website. Daarna kan je 1GB gaan gebruiken.

Beviel erg goed.